Városlista
2020. december 1, kedd - Elza

Hírek

2020. November 22. 09:03, vasárnap | Belföld
Forrás: mti - illusztráció: pixabay

Az új jótállási szabályok a meghibásodott termékek gyorsabb javítására köteleznek

Az új jótállási szabályok a meghibásodott termékek gyorsabb javítására köteleznek

A 2021. január 1-jétől jelentősen megváltozó kötelező jótállási szabályok a javítási határnapok, feltételek módosításával is a vásárlók érdekeit szolgálják

- közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium szombaton az MTI-vel.

Közleményükben azt írták: a fogyasztóvédelmi hatóság tapasztalatai szerint egy-egy termék szervizelése akár 70-100 napig is elhúzódhatott. Az egyértelmű, rövidebb határidők, a legfeljebb háromszori javítás után előírt csere vagy pénzvisszafizetés megóvja a vevőket a végtelenségbe nyúló várakoztatástól, az időrabló utánajárástól.

Kiemelték: a termékek rendeltetésszerű használat ellenére bekövetkező meghibásodása óhatatlanul bosszúságot okoz. Megeshet, hogy a vásárlóknak többször is fel kell keresniük a kereskedőt vagy szervizt, mire visszakapják a javított háztartási gépet vagy televíziót, telefont, amelyet így hosszú ideig nélkülözni kényszerülhetnek.

A jövő évtől pontosabb határnapok vonatkoznak a javításra és a cserére is - hangsúlyozták. Hozzátették: az új rendelkezések nemcsak a fogyasztókat védik, hanem a vállalkozások jogkövető magatartását is segítik.

Az ITM tájékoztatása szerint a vevő a hibás termékkel az azt értékesítő kereskedőhöz vagy közvetlenül a szervizhez fordulhat, alapesetben javítást várhat el. Olykor azonban rögtön kiderül, hogy az árucikk nem javítható. A felesleges költségek és az időhúzás elkerülése érdekében az új előírások szerint az első meghibásodás esetén nem javítható termékeket a vállalkozás 8 napon belül köteles cserélni. Ha a cserére nincs lehetőség, azonos határidővel a vételárat kell visszafizetni a vevőnek - írták.

Közölték: ha a termék hibája szervizben orvosolható, 15 napon belüli javításra kell törekedni. Ha ez mégsem tartható, a vevőt legkésőbb a tizenötödik napon értesíteni kell arról, hogy előreláthatóan meddig kell még várnia. Ha 30 napon belül sem sikerül megjavítani a hibás terméket, akkor 8 napon belül ki kell cserélni azt, vagy vissza kell fizetni a vételárat.

Hozzátették: a kereskedő szintén cserélni köteles a terméket, ha azt a jótállási ideje alatt már háromszor javítani kellett. Ebben az esetben is pénzvisszafizetéssel váltható ki a például készlethiány miatt ellehetetlenülő csere. E rendelkezések megakadályozzák, hogy az akár a mindennapi élethez szükséges, drága árucikkek is hosszú hónapokra a szervizben ragadjanak - hívta fel a figyelmet a minisztérium.

A tájékoztatás szerint az új szabályokat személygépkocsikra, motorkerékpárokra, segédmotoros kerékpárokra, lakóautókra, lakókocsikra, utánfutókra, elektromos kerékpárokra, elektromos rollerekre, quadokra, motoros vízi járművekre nem kell alkalmazni. A vásárlót azonban ezekben a termékkörökben is tizenöt napon belül tájékoztatni kell arról, ha a javítás tovább tart, egyidejűleg azt is jelezve, hogy mikorra készülhet el - emelték ki.

Az ITM az új jótállási szabályokkal védi a vevők érdekeit és a tisztességes vállalkozásokat. A tárca november-decemberben több közleményben ismerteti az átfogó változtatásokat. A fogyasztóvédelmi hatóság folyamatosan ellenőrzi majd az előírások betartását a hagyományos és online kereskedelemben is - írták.

Címkék: garancia, jótállás

Ezek érdekelhetnek még

2020. December 01. 09:00, kedd | Belföld

A fertőzöttek száma 63,2 millió, a halálos áldozatoké 1,46 millió a világon

A világon 63 229 355 ember fertőződött meg a koronavírus-járványban, a halálos áldozatok száma 1 467 673, a gyógyultaké pedig 40 523 031 a baltimore-i Johns Hopkins Egyetem kedd reggeli adatai szerint.

2020. December 01. 07:59, kedd | Belföld

Húsz előterjesztésről dönt a parlament

Az Országgyűlés kedden húsz előterjesztésről szóló szavazással folytatja munkáját.

2020. December 01. 06:01, kedd | Belföld

A járvány ellenére javult Magyarország versenyképessége

A koronavírus okozta járvány ellenére javult Magyarország versenyképessége 2020-ban

2020. December 01. 05:00, kedd | Belföld

Szennyezettség miatt visszahívtak egy terméket a forgalomból

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) közölte, hogy a Nestlé kadmiumszennyezettség miatt visszahívta a forgalomból egyik termékét, a SINLAC rizs és szentjánoskenyérmag alapú pépet.