Városlista
2025. december 8, hétfő - Mária

Hírek

2014. Április 05. 13:10, szombat | Külföld
Forrás: hetivalasz.hu

Fekete lyukba csapódott az eltűnt utasszállító

Fekete lyukba csapódott az eltűnt utasszállító

A jelek szerint nem terrorista akció, hanem egy ritka számítógépes hiba okozhatta a közel egy hónapja eltűnt maláj utasszállító repülőgép katasztrófáját. Kérdés, a radarok és műholdak miként veszíthették szem elől a járatot abba

Európai és amerikai észjárással elképzelni sem lehet, hogy miképpen tűnhetett el a radarok képernyőjéről március 8-án a maláj légitársaság MH 370-es járata. Az Új- és Óvilág minden négyzetcentiméterét radarsugarak tucatjai pásztázzák, így némi túlzással állítható: egy madár sem repülhet fel a fáról anélkül, hogy árgus szemek ne követnék nyomon. A második világháború utáni keleti-nyugati szembenállásnak is köszönhető, hogy Észak-Amerikában és Európában radarállomások erdeit telepítették. Az Egyesült Államok vezette NATO és a Szovjetunió által irányított Varsói Szerződés mindent tudni akart a másik félről, előrejelző rendszereket fejlesztettek ki, melyek messze beláttak a feltételezett támadó területére, saját légterüket pedig szoros ellenőrzés alatt tartották. Ennek következtében az '50-es évek végére az észak-atlanti térségben teljes radarlefedettség valósult meg.

Fekete folt az óceán felett

Délkelet-Ázsiában és az Indiai-óceán térségében azonban - ahol a maláj utasszállító eltűnt - messze nincs ilyen sűrű légi ellenőrzés. Általában kijelenthető, hogy a világnak azokban a térségeiben, amelyeket a hidegháború közvetlen módon elkerült, nem építettek ki az európaihoz és az észak-amerikaihoz hasonló teljes lefedettséget. A fejlődő világ államai, ahol csak tudtak, takarékoskodtak a költséges berendezéseken, a drága üzemeltetésen és a személyzet évekig tartó kiképzésén. Ezért a radarellenőrzés többnyire csak a kereskedelmi légifolyosókra, az adott ország légterének és felségvizeinek megfigyelésére szorítkozik. Mellékelt ábránkon jól látható, hogy abban a térségben, ahol az MH 370-es járat eltűnt a radarképernyőkről, igen sok a "fekete folt", vagyis itt már a sugarak nem érzékelik a repülő testeket. A nemzetközi vizek, különösen az óceánok kiesnek a nemzeti légi ellenőrzés hatósugarából.

"Az érintett területen a légi járatok ellenőrzése elsődleges és másodlagos radaradatokon alapul. Az elsődleges adatokon a repülőről visszaverődött, a másodlagos jeleken pedig a légi járműről indított válaszokat értjük. Az utóbbi esetben a radar nagyobb távolságról képes információkat szolgáltatni a gépről. Ám ha a jeladót kikapcsolják - a hírek szerint ez történt az MH 370-es járat esetében is -, csak az elsődleges radaradatokra tud támaszkodni a földi irányítószolgálat. A légteret szektorokra osztják, a járművek irányításának felelősségét az egyik irányítószektor a soron következő számára a szektorhatár átrepülésekor adja át. A fenti előírásokat Európa légterében és Délkelet-Ázsiában nem egyforma környezetben alkalmazzák. Míg Európában a szomszédos légiforgalmi irányító központok között radarátfedés van, Ázsia egyes részein és az óceán felett nincs. Így a légi forgalom nagyrészt a radarokon nem látható útvonalakon zajlik. Amennyiben az irányítóegységek által ellenőrzött légterek között nincs átfedés, a holttérben bekövetkező eseményről csak késve lehet információt szerezni" - mondja lapunknak Szücs József ezredes, a Magyar Honvédség Légi Vezetési és Irányítási Központjának parancsnoka.

Közben a maláj gép eltűnésének okáról egy brit repülési szakértő merész, ám elgondolkodtató bejegyzést tett közzé az interneten. Szerinte ha figyelembe vesszük az eredeti útvonaltervet és azt a helyet, ahol a gép valószínűsíthetően az óceánba csapódott, akkor azt látjuk: az MH 370-es a pekingi célállomáshoz vezető útvonalat pontosan lemásolta az ellenkező, déli irányban. Bár nem lehet tudni a közvetlen okokat, többen azt valószínűsítik, hogy a balesetet a fedélzeti számítógép meghibásodása okozta. A gép átprogramozhatta a robotpilótát, ezért a járat egyórányi repülés után megfordult, és ellentétes irányba indult, s ezzel egy időben kikapcsolta a másodlagos jeladó radarját is. Nem sokkal később az MH 370-es egy "fekete lyukba" kerülhetett, ahol a földi, elsődleges radarsugarak már nem érzékelték.

Csak a műszerek

Felmerül a kérdés, hogy a gép vezetői miért nem vették észre a jelentős változást. Többen ennek magyarázatát abban látják, hogy jelenleg a pilótákat arra oktatják, hogy mindent higgyenek el, amit a műszerek mutatnak, és támaszkodjanak a robotpilótára. Ráadásul a maláj gép este tűnt el, amikor nem lehetett látni a horizontot, s a Nap sem lehetett tájékozódási pont. Így nagyon is elképzelhető, hogy a fedélzeti számítógép megfordította a repülőt, a műszerek viszont jó adatokat közöltek.

Némileg hasonló "megfordítós" baleset történt 1991-ben a Lauda Air 004-es járatával Thaiföld légterében. A Boeing Bangkokból Bécsbe tartott, amikor a felszállás után húsz perccel eltűnt a radarok képernyőjéről. Háromezer méter magasságban az egyes számú hajtómű - minden előzetes hibajelzés nélkül - a számítógép üzemzavara miatt megfordította a tolóerő irányát, vagyis hátramenetbe kapcsolt. A gép ekkor utazási sebességgel, 800 kilométer per órával haladt. A kettes hajtómű rendeltetésszerűen tolta, az egyes motor viszont ugyanilyen erővel húzta a Boeinget. A törzs kettészakadt, a 223 utas meghalt. A vizsgálat kimutatta, hogy a gépet felszállás előtt tüzetesen átvizsgálták, de mindent rendben találtak, és a számítógép szoftverprogramja sem küldött hibajelzést.

A maláj légitársaság most a kapitány felelősségét kezdte firtatni - miután a terrorakciót kizárták -, és az is felmerült, hogy a veterán pilóta öngyilkosságot követett el, magával rántva 238 másik életet. A vizsgálat azonban nem talált erre utaló tényt. Nem fedeztek fel kapcsolatot szélsőséges csoportok és az 53 éves pilóta, Zaharie Ahmad Shah között, és a 27 éves másodpilóta életében sem találtak gyanús elemet.

Jön a szuper GPS

De miért nem észlelték a műholdak a maláj gép útirányának megváltozását, amikor a mesterséges égitestek bizonyíthatóan kapcsolatban voltak az MH 370-essel? A BBC szakírója szerint a repülőgépek GPS-rendszer segítségével tartanak kapcsolatot a műholdakkal, de az onnan beérkező adatokat csak akkor szokás a földi irányító központnak továbbítani, ha nagy távolságra kerülnek az összes földi radarállomástól. A légi GPS-rendszer jelenleg arra szolgál, hogy a pilótáknak, és ne a földi irányítóknak adjon támpontokat. A GPS-adatok továbbítása a gépről a földi ellenőrzőpontokhoz viszont időnként problematikus, mert a repülő rengeteg jelet ad ki, és a műholdas információk kezelése lassítaná a folyamatot. Nem is beszélve arról, hogy a magáncégek tulajdonában lévő mesterséges égitestekhez történő csatlakozás minden perce drága mulatság.

A tervek szerint egy évtizeden belül áll rendszerbe az a GPS-alapú helyzet-meghatározó hálózat, amely felválthatja a hagyományos földi megfigyelőállásokat. Akkor már mindenki és mindenhol nyomon követhető lesz.

Ezek érdekelhetnek még

2025. December 05. 07:35, péntek | Külföld

Donald Trump nagyon jónak minősítette megbízottjai és Vlagyimir Putyin moszkvai találkozóját

Donald Trump amerikai elnök nagyon jónak minősítette megbízottjai és Vlagyimir Putyin orosz elnök kedden Moszkvában tartott találkozóját.

2025. December 04. 07:18, csütörtök | Külföld

NATO-főtitkár- Oroszország egyre vakmerőbb

Oroszország egyre vakmerőbb viselkedést tanúsít a NATO-val szemben, megsérti a szövetséges országok légterét, kibertámadásokat hajt végre, és kémkedésre használ hajókat a tagállamok tengeri infrastruktúrájának feltérképezésére

2025. December 03. 07:46, szerda | Külföld

Vlagyimir Putyin megfenyegette Európát

Ha Európa úgy dönt, hogy háborút indít Oroszország ellen, akkor nagyon gyorsan olyan helyzet állhat elő, hogy Moszkvának egyszerűen \"nem lesz kivel tárgyalnia\" -

2025. December 03. 07:39, szerda | Külföld

Ukrajnai háború - Megkezdődtek az orosz-amerikai tárgyalások a Kremlben

Megkezdődtek az orosz-amerikai tárgyalások kedden a Kremlben az ukrajnai rendezésről.