Városlista
2021. január 21, csütörtök - Ágnes

Hírek

2020. November 13. 14:05, péntek | Külföld
Forrás: mti - illusztráció: pixabay

Napfényben önmagát fertőtlenítő arcmaszkot fejlesztettek amerikai kutatók

A Kaliforniai Egyetem kutatói kifejlesztettek egy különleges pamut arcmaszkot, amely napfénynek kitéve egy óra alatt képes 99,999 százalékban megölni a rárakódott baktériumokat és vírusokat.

Peixin Tang, Gang Sun, Nitin Nitin és kollégái olyan új pamutanyagot akartak létrehozni, amely reaktív oxigénfajokat (ROS - molekuláris oxigénből származó, kémiailag reaktív molekulák) bocsát ki, ha napfénynek teszik ki, megölve az anyag felszínéhez tapadó mikrobákat, miközben mosható, újrafelhasználható és biztonságos használója számára - olvasható az Amerikai Kémiai Társaság közleményében.

A maszkot hordó szermély fertőtlenítheti azt ebédszünetében, ha napfényben tartózkodik, sőt beltéri fények által is hosszabb időt töltve az irodában vagy más épületben, habár ez a napfénynél kevésbé intenzív módja a fertőtlenítésnek.

Az ACS Applied Materials & Interfaces című tudományos folyóiratban bemutatott tanulmány szerint a kutatók hagyományos pamutanyaghoz 2-dietilaminoetil klorid (DEAE-CI) pozitív töltésű láncait kötötték. Ezt a módosított pamutanyagot megfestették egy negatív töltésű fényérzékenyítő oldatában (egy olyan vegyületben, amely fény hatására kibocsátja a reaktív oxigénfajokat), amelyet erős elektrosztatikus kölcsönhatásban kötöttek a DEAE-láncokhoz.

A kutatók kimutatták, hogy a napfény 60 percen belül megölte az általuk létrehozott anyagra telepített baktériumok 99,999 százalékát, és 30 percen belül semlegesítette a T7 bakteriofágot, egy vírust, amely egyes koronavírusoknál is ellenállóbb a reaktív oxigénfajoknak.

A további tesztelések kimutatták hogy az anyagot legalább tíz alkalommal kézzel ki lehetett mosni, és nem veszítette el antimikrobiális jellegét, ha folyamatosan napfénynek tették ki legalább hét napon át.

A kutatók szerint az anyag ígéretes alapanyag lehet többször használatos antibakteriális/antivirális arcmaszkok és védőruhák készítéséhez.

Ezek érdekelhetnek még

2021. Január 20. 17:06, szerda | Külföld

Nyárig a szlovén lakosság 70 százalékát beoltanák

A kedvező járványügyi helyzet miatt enyhíthetnek a korlátozásokon Szlovéniában, például újraindulna a tanítás, Janez Jansa miniszterelnök bejelentése szerint pedig a nyár elejéig a lakosság 70 százalékát is beoltanák.

2021. Január 20. 15:01, szerda | Külföld

Hamarosan négyfajta oltás közül választhatnak a szerbiai állampolgárok

Néhány héten belül várhatóan az Oxfordi Egyetem és az AstraZeneca vakcináját is bejegyzik Szerbiában, így már négyfajta oltóanyag közül választhatnak azok, akik önként beoltatnák magukat

2021. Január 20. 14:02, szerda | Külföld

Meghosszabbítják és megszigorítják a korlátozásokat Németországban

Elővigyázatosságból február közepéig meghosszabbítják és meg is szigorítják a járványügyi korlátozásokat Németországban, hogy megakadályozzák a koronavírus korábbiaknál fertőzőképesebb változatának szétterjedését

2021. Január 20. 12:01, szerda | Külföld

Elnökségének vívmányait dicsérte búcsúbeszédében Donald Trump

Elnökségének vívmányait dicsérte az amerikai nemzethez intézett búcsúbeszédében Donald Trump távozó republikánus elnök, egyúttal arra kérte az amerikaiakat, hogy imádkozzanak a hivatalba lépő új kormányzat sikeréért.